Confettiquilt challenge

Dag 3

Banner Confettiquilt challenge - Marlies de Vries

Dag 3van de quiltchallenge!

Open de les weer op een apparaat dat je naast je naaimachine kunt leggen. Bijvoorbeeld op je tablet of op je telefoon.

Lees eerst weer even de hele les door, zodat je alle stappen alvast gezien hebt en weet wat je aan het doen bent. 




We gaan verder met les 3.

Als het goed is heb je een heleboek vierkantjes die bestaan uit twee gekleurde en twee witte delen.


Aan de vierkantjes zitten nog kleine puntjes (uitsteeksels). Die kun je er af knippen of snijden. Je kunt

ze ook gewoon laten zitten, maar dat zorgt ervoor dat je naden iets dikker worden. Dat kan het

quilten in de volgende stap iets lastiger maken.



En nu komt het allerleukste deel van de hele quilt. Je gaat bepalen hoe je de lapjes aan elkaar gaat

naaien. Leg ze uit in een vierkant van 9 lapjes breed en 9 lapjes hoog.

Als je een ontwerpmuur hebt, kun je ze daarop plakken. Anders kun je ze op een grote tafel

of op de grond uitspreiden. 


Probeer verschillende varianten uit. Maak steeds een foto, ook als je het niet mooi vindt. Even later

wil je het misschien toch nog eens even terug zien.

Leg alle kleuren bijvoorbeeld eens kris kras door elkaar. Dat geeft een heel ander effect dan wat ik er

uiteindelijk van heb gemaakt.


Of laat de kleuren verlopen zoals in mijn quilt. Laat ze diagonaal verlopen of horizontaal of verticaal.

Probeer van alles uit. Speel met de kleurtjes en motiefjes. Net zolang tot je helemaal tevreden bent.

In mijn geval was dat dus onderstaand ontwerp.


Zorg dat je een goede foto maakt van het ontwerp dat je uiteindelijk hebt gekozen. Die heb je nodig

bij het aan elkaar naaien in de goede volgorde.

Wanneer je net als ik een charmpack hebt gebruikt, houd je drie lapjes over.


Zorg dat je ruimte hebt naast je naaimachine en leg de lapjes in delen naast de naaimachine. De rest

laat je hangen/liggen waar het hangt/ligt.


1. Leg de zestien lapjes rechtsboven van je ontwerp in de goede volgorde naast je naaimachine.



Het is handig om weer even een fotootje te maken met je mobiel, zodat je heel snel kunt zien op

welke manier de lapjes moeten liggen.


2.Klap de lapjes van de eerste (linker) rij met de goede kant op de lapjes ernaast.



2. Doe hetzelfde met de derde rij. Klap die met de goed kant op de vierde rij.



3. Naai ze aan elkaar. Je kunt ze weer achter elkaar door de naaimachine voeren. Aan- en afhechten is

niet nodig.

Strijk de naden open en leg ze weer in de goede volgorde aan de hand van de foto die je hebt

gemaakt.



4. Naai de stroken aan elkaar, zodat er vierkanten ontstaan. 



Normaal gesproken let je bij het naaien van patchwork goed op dat alle naadjes (kruisingen) goed op

elkaar aansluiten. Bij deze improvisatie quilt zal het helemaal niet opvallen als er wat verschuivingen

zijn tussen de blokken. Alleen als er teveel verschuift, kan dat het lastiger maken om alles in elkaar te laten passen.

null



5. Daarna kun je de vierkanten aan elkaar naaien. Je hoeft nog steeds niet aan- en af te hechten.

Het eerste segment van de quilt zit in elkaar.



6. Ga op dezelfde manier verder met het volgende deel. Zorg dat je de delen zo aan elkaar naait, dat de

segmenten later ook makkelijk aan elkaar zijn te naaien.



Bijvoorbeeld in vier delen:

Linksboven: 4 x 4 = 16 lapjes

Rechtsboven: 4 x 5 = 20 lapjes

Deze delen zijn allebei vier rijen hoog, waardoor ze makkelijk aan elkaar genaaid kunnen worden.

null

Vervolgens:

Linksonder: 5 x 4 = 20 lapjes

Rechtsonder: 5 x 5 = 25 lapjes


7. Naai ook deze delen aan elkaar. Tot slot kunnen de onder- en bovenkant aan elkaar worden genaaid.

Confettiquilt top - Marlies de Vries - De online Quiltacademie


Je quilttop is klaar! In de afsluitende sessie leer je hoe je de quilt gaat doorquilten en de bies eraan kunt

zetten. Dat is morgen (donderdag 11 juni om 11:00 uur).

Dat wordt een hele belangrijke les, dus zorg dat je daar in ieder geval bij bent. 

En als je echt niet kan, kun je later de opname terugkijken.


Deel je een foto van jouw quilttop in de Facebookgroep? Dat is erg leuk om te zien van elkaar en je maakt dan kans op de cursus Maak mooie quilts met de naaimachine ter waarde van 447 euro.


Vanavond (woensdag 10 juni) om 18:30 uur is er weer een live vraag- en antwoordsessie waarin je me jouw vragen kunt stellen. Je kunt de vragen alvast in de Facebookgroep stellen onder de post van vandaag of je stelt ze live vanavond.

De link ontvang je vandaag in een aparte mail.


Belangrijke les

Morgen, donderdagochtend van 11:00-12:30, laat ik je precies zien hoe je jouw quilt afwerkt. En ik ga ook uitleggen waarom zoveel quilters vastlopen zodra ze grotere quilts willen maken.

Dat wordt een hele belangrijke les, dus zorg dat je daar in ieder geval bij bent. En als je echt niet kan, kun je later de opname terugkijken.


Tot vanavond!